Translate

piątek, 15 grudnia 2017

Czytelniczka (motyw w malarstwie)



Kobieta czytająca książkę, list lub coś jeszcze innego, to częsty motyw w malarstwie. Od lat mnie fascynowały takie obrazy. Wzięłam się więc do roboty i przekopałam pod tym kątem zasoby Wikipedii. Znalazłam różne perełki. Niektóre z nich znałam, inne zobaczyłam po raz pierwszy.

Na początek skupiłam się na czytelniczkach książek. Oto niektóre z tych obrazów, które szczególnie mnie urzekły:

Jean-Honore Fragonard, „Młoda kobieta czytająca” (jest powyżej, na początku postu, mój ulubiony)



Augustus Leopold Egg, „The Travelling Companions” (jakaś metafizyka jest w tym obrazie, prawda?)





Charles Edward Perugini, “A girl reading” (zobaczyłam kiedyś na jakimś blogu o książkach i dosłownie zakochałam się w tym obrazie)






Pieter Jansenss Elinga, „Reading Woman” (Holenderka czyta w domu)





Rogier van den Weyden, “The Magdalen reading” (trochę świętości!)





Walentin Sierow, “Portret Adelajdy Simonowicz” (czytająca Rosjanka)



Utagawa Kuniyoshi, „Woman reading” (czytająca Japonka)



Henri Matisse, „Czytająca w kąciku” (impresjoniści francuscy)



Richard Burchett, “Viev across Sandown Bay, Isle of Wight” (czytam pod snopkiem, kto mnie znajdzie?)


Aleksiej Korin, “Za knigoj” (matka czytająca dziecku)




Claude Monet, „Springtime” (francuska dama czyta w ogrodzie, impresjonizm)



Fritz von Ude, „Das Bilderbuch I” (niemiecka dziewczynka czyta książkę z obrazkami)




Wszystkie ilustracje pochodzą z Wikipedii:
1.      File:Fragonard, The Reader.jpg
2.      File:Augustus Leopold Egg - The Travelling Companions - Google Art Project.jpg
3.      File:Charles Edward Perugini ak1.jpg
4.      File:Pieter Janssens Elinga - Reading Woman - WGA7482.jpg
5.      File:The Magdalen Reading - Rogier van der Weyden.jpg
6.      File:Portrait of Adelaida Simonovich.jpg
7.      File:Kuniyoshi Utagawa, Woman reading.jpg
8.      File:Reading henri matisse.jpg
9.      File:Burchett sandown trimmed.jpg
10.  File:Корин За книгой 1900.jpg
11.  File:Claude Monet - Springtime - Walters 3711.jpg
12.  File:Fritz von Uhde - Das Bilderbuch I (1889).jpg


 


3 komentarze:

  1. Świetne obrazy. Ta pani która czyta na leżąco miły obraz. Gdybym zanalazła taki puzzle, to chętnie bym powiesiła nad biblioteczką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Puzzle to nie wiem, czy są.
      Ale można sobie wydrukować i zrobić reprodukcję. Na Wiki sa obrazy w dobrej rozdzielczości.

      Usuń