Translate

czwartek, 17 czerwca 2021

Nr 12/2021 Stefan Pastuszewski, „Krótka historia literatury w Bydgoszczy” (i ja tam jestem wymieniona!)


UWAGA! WESZŁAM DO HISTORII LITERATURY (w Bydgoszczy)

Jestem cała szczęśliwa! Moje nazwisko pojawiło się w książce „Krótka historia literatury w Bydgoszczy” Stefana Pastuszewskiego. Na stronie 310 została tam wspomniana moja książka „Duchy Kresów Wschodnich”, a na kolejnej (strona 311) także moja skromna osoba w kontekście przynależności do grupy bydgoskich twórców fantastyki (chodzi o grupę związaną z klubem miłośników literatury SF „Maskon” działającą w Bydgoszczy od lat 80. XX wieku). Zostałam tam wymieniona obok takich osób jak m. in. Krzysztof Boruń, Wojciech Chudziński, Jerzy Grundowski, Tadeusz Oszubski i Wiktor Żwikiewicz. O moich związkach z tą grupą i ich wpływie na moje życie zrobię kiedyś osobny wpis.

Na tylnej okładce „Krótkiej historii…” czytamy: „Ta książka to pierwsza próba syntetycznego przedstawienia dziejów literatury i życia literackiego na przestrzeni wieków w Bydgoszczy i subregionie bydgoskim. Obejmuje okres od literatury staropolskiej do 2020 roku (…) Przedstawia literatury narodowe: polską, niemiecką i żydowską. Ma charakter bardziej dokumentalny niż analityczno-wartościujący. Jest przeglądem twórczości literackiej wraz z całym splotem czynników, które jej na przestrzeni wieków towarzyszyły. Nie jest to jednak opracowanie tylko encyklopedyczne, bowiem omawia również tendencje tematyczne i formalne w twórczości pisarzy z Bydgoszczy oraz lokalne życie literackie na tle ogólnych procesów społeczno-politycznych oraz regionalnych i lokalnych aktywności organizacyjnych.”

Stefan Pastuszewski, czyli autor tej publikacji, jest znanym w Bydgoszczy literatem, społecznikiem, działaczem kultury oraz wydawcą. Jest też sekretarzem redakcji miesięcznika literackiego „Akant”, gdzie zostałam właśnie zaproszona do współpracy. I ja już myślę nad tym, co dla nich napiszę…

 O tym, że w ogóle zostałam ujęta w książce pana Pastuszewskiego, dowiedziałam się od Wojtka Chudzińskiego, który mnie o tym poinformował na FB.  

 Drogi Wojtku, serdecznie dziękuję za informację i dobre słowo na mój temat! To bardzo miło, że jeszcze ktoś o mnie pamięta w Bydgoszczy, którą opuściłam dawno temu, bo w 2003 roku, chyba już na zawsze. Jednak w moim sercu Bydgoszcz na stałe gości i tak już pewnie zostanie… Cieszę się bardzo, że pozostawiłam jakiś ślad w mieście nad Brdą.

 Pastuszewski Stefan, „Krótka historia literatury w Bydgoszczy”, Instytut Wydawniczy „Świadectwo”, Bydgoszcz 2020

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz